Ahad, 16 Jun 2013

Pembubaran Larangan Anti Perang Ditentang!


Penerbit Studio Ghibli iaitu Toshio Suzuki meluahkan rasa tidak berpuas hati terhadap cadangan Perdana Menteri Shinzo Abe untuk menghapuskan Artikel 9 dari perlembagaan Jepun dalam satu temu bual.

Artikel 9 melarang Jepun daripada menyertai mana-mana perang yang mula diguna pakai selepas Perang Dunia Kedua.

Suzuki menyata sokongannya terhadap Artikel 9 dengan berkata:
“Kita harus menyokong Artikel 9 kerana ia membawa keamanan kepada Jepun dan seluruh dunia. Saya meragui masyarakat di luar Jepun tahu tentang kewujudan Artikel 9. Lagi pun kita memiliki pasukan ketenteraan sendiri. Mereka mungkin tahu tentang ini. Sebab itulah kita harus sebarkan ke seluruh dunia tentang peruntukan ini. Kedamaian tidak mungkin dikecapi Jepun tanpanya.”

Suzuki mula mengenali pengarah Hayao Miyazaki selepas Suzuki menerbitkan majalah Animage untuk pihak penerbit Tokuma Shoten. Manga Miyazaki bertajuk Nausicaa of the Valley of the Wind mula disiarkan di dalam Animage dan Suzuki turut melibatkan diri di dalam produksi filem Miyazaki pada tahun 1984.

Apabila bersara dari Tokuma Shoten pada 2005, dia terpilih untuk menjadi ketua studio Ghibli tetapi bersara pada 2008 dan masih aktif selaku penerbit untuk kebanyakan filemnya.