Jumaat, 28 Jun 2013

Filem Akira Berlatarkan Manhattan

Gary Whitta (gambar kiri) selaku penulis skrip filem aksi sebenar Akira telah ditemubual oleh laman web filem Collider tetang projek ini dan mengaku sedang cuba seimbangkan antara estetika barat dan kehendak peminat.

Menurut Whitta lagi, pihak produksi sering berdepan dengan masalah peminat tidak suka melihat filem ini menerima pengaruh barat sedangkan sukar untuk dapat keuntungan apabila kesemua pelakonnya adalah dari Jepun.

Whitta mendakwa, filem ini perlu menerima pengaruh barat walau pun ia kedengaran sebagai gurauan - misalnya Shia LaBeouf membawa watak sebagai Tetsuo.

Ramai peminat sukar terima kenyataan ini. Whitta cuba cari keseimbangan dengan merakamkan filem ini di "New Tokyo". Dalam versi skrip filem ini, Amerika yang berdepan dengan masalah ekonomi telah menjual Manhattan kepada Jepun, lantas bandar New Tokyo telah dibangunkan.Dengan idea ini, filem ini dapat diseimbangkan antara pengaruh barat dan Jepun.

Pembikinan filem ini dihentikan sebaik saja Garret Hedlund (TRON: Legacy) telah diuji bakat sebagai watak Kaneda. Malah, terdapat khabar angin melibatkan pelakon seperti Kristen Stewart, Gary Oldman dan Helena Bonham Carter. 

Majalah Hollywood Reporter melaporkan pada 2012 produksi filem ini terpaksa dihentikan berikutan masalah bajet dan pelakon. 

Tiada perkembangan terkini tentang projek ini sejak diumumkan, malahan pengarah Collet-Serra telah menerima tawaran untuk mengarah filem Non-Stop terbitan Dark Castle Productions yang bakal ditayangkan pada tahun ini.