Khamis, 26 Disember 2013

Polis Tokyo Guna Manga Menentang Pelajar Asing Yang Bekerja


Tokyo Metropolitan Police Department (MPD) telah mengedarkan 50 ribu keping risalah manga yang dicetak dalam bahasa Jepun, Cina dan Thai dengan harapan dapat membanteras pelajar asing yang dating ke Jepun untuk belajar sambil buat kerja sambilan di dalam industri hiburan dewasa seperti di rumah urut dan bar snek.
Pekerjaan ini dianggap melanggar Peraturan Kawalan Imigresen yang menyatakan pekerjaan ini tidak boleh dilakukan oleh penduduk asing. Risalah manga ini menunjukkan pelajar ditangkap dan ditahan ketika berada ditempat kerja.
Menurut pegawai yang bertanggungjawab: “Walau pun ramai pelajar rasa tidak bersalah melakukan pekerjaan ini, tetapi jika ditahan, mereka akan dihantar pulang. Kami amat berharap selepas mereka membaca risalah manga ini, mereka akan perhatian tentang hal ini."
Pada tahun lalu, 42 orang telah melanggar peraturan Imigration Control Law dan 40% darinya adalah mereka yang menggunakan visa pelajar. Malah pada bulan ini, lapan pelajar Thailand telah ditahan kerana menyalahguna visa pelajar ini!