Selasa, 7 Februari 2012

Tabiat Kitar Semula Plastik Di Jepun Lebih Baik Daripada Negara Lain


Jepun mempunyai kadar kitar semula plastik sebanyak 77% pada tahun 2010. Berbanding dengan negara maju lain, angka itu adalah dua kali ganda kadar di UK dan 20% lebih tinggi daripada USA.

Memandangkan Jepun melaksanakan pelupusan sisa plastik, senarai barangan plastik untuk kitar semula melibatkan kotak dan bekas, cawan, pembungkusan, pinggan, lapik dan penutup cawan.

Sejak tahun 1997, Jepun telah mewajibkan setiap perniagaan dan kediaman memisahkan sisa plastik. Sejak itu, banyak undang-undang berkenaan bahan buangan telah dibuat dan diluluskan.

Jepun berjaya mengitar semula plastik kerana syarikat pemproses bahan sisaan mendapat sokongan pengilang produk yang menggunakan plastik,” ujar jurucakap institut Kamiya Takushi.

Jepun mengitar 72% botol polyethylene terephthalate (PET) pada tahun 2010, dibandingkan dengan seluruh Eropah pada 48% dan USA pada hanya 29%. Produk dari kitar semula ini termasuklah tekstil, bahan industri, kertas dan barang dapur. Kuantiti besar produk-produk ini dipindahkan ke kebanyakkan negara Asia.

Penggunaan teknologi baru juga menyumbang perkembangan kadar kitar semula Jepun. Sebagai contoh, syarikat makanan terkenal Ajinomoto tidak lagi menggunakan botol plastik yang 100% diperbuat daripada PET, di mana sebanyak 4,500 tan PET kitar semula telah digunakan dalam produknya setiap tahun.