Khamis, 28 Januari 2010

Perkara yang dibenci!


Oleh: Merkia

Dalam banyak-banyak perkara yang aku benci, yang paling benci ialah orang yang menuduh aku melakukan perkara yang bukan-bukan sedangkan aku tak pernah berbuat demikian.

Sebagai contoh, jika ada kes kecurian duit di kaunter bayaran. Bila ada perjumpaan tergempar, penyelia pasti memandang ke arah aku sambil memberi penerangan mengenai kes kecurian.

"Kalau sesiapa yang ambil duit itu, sila kembalikan. Kamu Y, kalau kamu ambil, pulangkan dengan segera." Kata penyelia berkenaan sambil memandang tepat ke wajahku. Berpuluh pasang mata pandang ke arahku dengan lain macam sahaja.

Bukan main bengang aku bila dituduh demikian. Dulu, ketika aku jadi juruwang, ada kes duit hilang tetapi tak ada pula diadakan perjumpaan tergempar.

"Duit hilang, potong gaji!" Kata akauntan kepadaku. Itulah ganjaran yang aku terima selama bekerja di sebuah syarikat yang dimiliki orang Melayu!

Tiada ulasan: