Selasa, 3 November 2009

Pelaburan Asing (FDI) kian merundum

Dipetik dari Suara Keadilan 27 Oktober – 3 November 2009

Poket rakyat makin kosong dan kuasa beli merosot. Bagaimanakah menjana permintaan dan penggunaan domestik untuk memangkin pertumbuhan ekonomi dalaman sekiranya kuasa membeli rakyat merosot sedangkan pelaburan langsung asing terus merundum dengan teruk.

Perangkaannya membimbangkan. Negara hanya mencatat kemasukan pelaburan langsung asing sebanyak US$ 7.3 bilion tahun 2008 berbanding dengan Indonesia US$ 7.92 bilion dan Vietnam US$ 8.05 bilion, Thailan US$ 9.83 bilion, Singapura US$ 22.8 bilion.

Tahun ini negara hanya mencatatkan US$ 1 bilion sahaja kemasukan FDI.

Malaysia hanya menarik 2.6% sahaja daripada FDI tahun 2007 berbanding sekitar 8% pada pertengahan tahun 90an dan lebih daripada 10% pada tahun 80an.

Kerajaan perlu menghapus polisi dan peraturan pentadbiran yang mengekang usaha ke arah kebebasan pasaran.

Ketiadaan faktor teknologi dalam ekonomi akan membantut usaha kerajaan untuk melonjak taraf ekonomi di bawah model baru ekonomi.

Forum Ekonomi Dunia dalam laporannya mendedahkan Malaysia jatuh dari tangga 21 kepada 24 kerana kelemahan dalam kerangka peraturan baik perundangan mahu pun pentadbiran yang jatuh dari tangga 17 kepada 43 dalam masa dua tahun.

Selain itu, peningkatan kadar jenayah, saiz belanjawan defisit dan kelemahan dalam sistem penyampaian yang ketinggalan juga menjadi kebimbangan.

Tiada ulasan: