Selasa, 25 Disember 2012

Gadis Comel Maskot Balai Bomba

Balai bomba Kanda yang terletak di daerah Akihabara, Tokyo telah mendedahkan maskot terbarunya bernama Yokumi Kanda yang telah muncul di poster, paket tisu dan bahan promosi lain untuk balai bomba tersebut.

Wakil dari balai bomba Kanda menjelaskan karakter comel tersebut dipilih kerana Akihabara adalah pusat untuk budaya Moe (manga/anime).

Anggota pemadam kebakaran kawasan ini mula ditubuhkan sejak Zaman Edo (1603-1868) telah memilih nama Yukomi yang dipilih oleh penduduk tempatan.

Maskot karakter Agensi Pengurusan Kebakaran dan Bencana Alam Tokyo juga turut muncul ditali pinggang Yukomi. Angka 911 pada seragam karakter ini merujuk kepada nombor telefon untuk panggilan kebakaran dan kecemasan di Jepun.

Ilustrator Tsukasa Nagano telah menghasilkan rekaan untuk karakter Yukomi. Nagano sebelum ini pernah hasilkan maskot karakter Konko Fox untuk mempromosikan syarikat pengeluar elektronik dari Taiwan iaitu Foxconn di Jepun.

Matsudo, bandar di Wilayah Chiba yang terletak di timur Tokyo juga telah memperkenalkan karakter gadis magik bergayakan polis bernama Aya Matsumiya untuk mempromosikan kempen pencegahan jenayah pada tahun lalu. Karakter ini juga mengeluarkan sebuah album CD pada Disember lepas!