Ahad, 21 Ogos 2011

Horikita Maki Sebagai Sukarelawan di Jakarta untuk 24 Hour Television


Horikita Maki baru-baru ini berkunjung ke Jakarta untuk membuat laporan tentang rancangan televisyen khas NTV, 24 Hour Television 34 ~Ai wa Chikyuwo Sukuu (Kasih Sayang Menyelamat Bumi).

Bulan lalu, Horikita telah diumumkan sebagai salah seorang bintang yang menawarkan diri untuk program tersebut dan dia menyertai sukarelawan Jepun lain di kawasan tersebut.

Salah satu projek mereka termasuklah perpustakaan mudah alih, di mana mereka akan menemui kanak-kanak di pelbagai lokasi untuk mereka membaca buku-buku bergambar Jepun yang diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia.

Dia juga seorang ulat buku dan Horikita berseronok membantu perpustakaan mudah alih ini dan cuba membaca buku-buku dalam bahasa Indonesia dengan kuat untuk kanak-kanak pada hari terakhirnya.

Dia turut mengadakan pertunjukkan boneka, bermain bola keranjang bersama kanak-kanak serta mengajar mereka Origami iaitu seni melipat kertas Jepun. 

Horikita menjelaskan: "Saya boleh menyaksikan realiti kanak-kanak ini dengan mata saya sendiri serta dengan cara saya sendiri, mendapati sesuatu yang boleh dilakukan untuk kanak-kanak ini. Saya nak semua orang menyaksikan penduduk negara kita yang menganjurkan perpustakaan mudah alih ini, serta raut wajah kanak-kanak yang membaca buku-buku ini." 

Laporan khas untuk 24 Hour Television 34 disiarkan di saluran NTV pada 20-21 Ogos.