Jumaat, 27 Ogos 2010

Produk Kipas Siling Kukuh Jenama KDK


Kawakita Denki Kigyosha adalah sebuah syarikat peralatan elektrik yang terkenal menerusi jenama KDK.

Kawakita Denki Kigyosha membawa maksud 'Syarikat Elelktrik Kawakita' adalah anak syarikat kepada Matsushita Ecology Systems Co. Ltd iaitu pecahan daripada syarikat Matsushita Electric Industrial Group.

KDK telah didaftarkan sebagai satu jenama pada tahun 1912, tetapi penubuhannya telah dilakukan tiga tahun sebelum itu iaitu pada tahun 1909.

Pada tahun 1956, KDK muncul menjadi sebahagian kongglomerat Matsushita dan syarikat Matsushita Seiko yang sebelum itu berpusat di Osaka, Jepun adalah syarikat yang mengendalikan proses pengilangan untuk KDK dan Panasonic tidak lagi beroperasi.

Jenama KDK semakin mencipta nama terutama menerusi produk kipas siling.

Kerja-kerja pengilangan yang dilakukan di Selangor, Malaysia pun telah dipindahkan ke Tanah Besar China pada tahun 2001. Kini, semua aktiviti pengilangan dilakukan di Shenzhen, Panasonic Air Works Co. Ltd.

Selain itu, pejabat jualannya kini ditempatkan di Hong Kong dibawah Matsushita Seiko Hong Kong International Manufacturing Company Ltd. atau dikenali sebagai 'Himco' sejak tahun 2001.

Pada tahun 2009, KDK telah meraikan sambutan ulang tahunnya ke 100 tahun. Pengedar pertama KDK adalah Abdulaziz & Sulaiman Saleh Al-Hakbamy Sons Trading Co. dari Arab Saudi.

Syarikat tersebut bermula sebagai pengedar produk KDK sejak tahun 1936.

Sementara itu, pengedar kedua pula adalah Puerto Rico sejak tahun 1940 dan pengedar terbarunya adalah La Innovaccion dari Republic Dominica pada tahun 2002 seterusnya diikuti syarikat OCS dari Jamaica pada tahun 2004.